De Coronaborrel by de Posthoorn. Je kinne d’r haast ’n arrangement fan make.

(Column) DOKKUM – Al langer dan drie weken denk ik ‘r over om toch úteindelik ’n afspraak te maken bij de fysio. Normaal loop ik dan ’t liefst naar binnen en maak ’n afspraak an de balie. Dat kin nou fanselfs niet want, de boel is hermetisch afsloaten i.v.m. de coronatroep. Op de deur staan alle maatregelen op A3 plakaten angeven en su ook de ienige way to heaven: ’n tillefoannummer.

Ik haat bellen. Allereerst komst in de wacht ast de pech hewst. Komst an de beurt na drie kwartier dan is ’t mar krekt wiest an de lijn krijst. Is ’t die lieve, slanke blonde of is ’t die ouwe taart met dat keunstgebit overdwars in de smoel? Nee, it is die stagaire die alles su goed doen wil en dy dus de hemd fan ’t liif fraagt. En der hew ik dus gien sin in. Dus ik zoek liever op de webside naar ’n algemeen mailadres. Vonden!

Ik fraag in de mail of ik ’n afspraak make kin. Ik meldt vurt mar even dat ik niet verkouden bin en gien koorts hew. Ik proest òk niet, zeg ik d’rbij. ‘N dag later krij ik tillefoan: ,,Jaaa goeiemorgen, met de telefoniste van de fysiotherapiepraktijk. Ik zie dat u een afspraak wilt maken. Schikt het woensdagochtend om tien uur?” Ik ség dat dat wel kin en fraag of d’r òk speciale maatregelen nomm’n wurde fanwege de corona. ,, Dat vindt u allemaal in de bevestigingsmail die u van ons krijgt.”, is ’t skelle antwoord. Dit was trouwens die lieve, slanke blonde mar, ik wist niet dat ze su’n bekstuk was.

Ik open myn mail en ja, der is de bevestigingsmail: ,,We vragen u voorafgaand aan uw bezoek aan de therapeut een vragenlijst in te vullen zodat, de therapeut meer tijd voor de behandeling heeft dan dat ie bezig is met administratieve werkzaamheden. Hierdoor is er meer tijd voor uzelf. U kunt inloggen op onze site met onderstaande gebruikersnaam en wachtwoord.”

Alles wat ik probeer maar, inloggen? Hoo maar. ”wachtwoord vergeten? Klik hier.” Mar òk dat wurdt niks. Nou mut je ’s even teruggaan naar ’t begin fan disse column, de eerste alinea: ,,De ienige way to heaven, ’n tillefoannummer. En ik zit nou vast met inloggen op ’n website. Hoe kin dat? Mar we binne d’r nog niet met disse coronashit.

1 juni gaan de terassen open. Mits men reserveert. Weer belle. En ik hou der niet fan. Want as ik bel en ik fraag om ’n taffeltsje veur Henk en mij dan krije wij te horen dat de saak al vol zit. En niet met reserveringen mar, met útnodigde uppertín. Wat dachtst? Dat de horeca op 1 juni zit te wachten op reserveringen fan arme sloebers út de ondergeskikte lagen fan de bevolking? Nee, tuurlik niet! Ze wille verdiene. De beste plakken binne al verseit an de mannen met de dikke beurzen.

Út gereformeerde hoeken komt mij al ter ore dat ‘r òk al reserveerd wurde mut in de kerk. Dan kinst òk wel nagaan wie der nog welkom binne. De húshâldings die minstens 10% fan hun jaarinkommen an de synode afdrage. En die stelle dan òk eisen an de kerk. Bijveurbeeld met wie ze dan wel of niet in de kerk zitte wille. ,,Want wy wolle wol wat lju om ús hinne hawwe fan ‘tselfde kaliber. Net familje de Vries fan de Festus Hommiusstrjitte. Dat is wat beneden ús niveau. De familje de Graaf past ús better. Hun dochter is myn kapster en dat befalt my sa goed. En hun soan makket altiid ús auto. Vakmântsje. Mar hy mat eilikst net djoerder wurde.”

Noh, en dan na de dienst ’n coronaborrel by de Posthoorn. Dan is ’t feesje compleet. Je kinne d’r haast ’n arrangement fan make.

Harmen Poortman