Onthulling van NFC-tag en App die de Adbijtoren van Dokkum na bijna 200 jaar terug brengt.

 

 

DSC_0312 DSC_0304 DSC_0298 DSC_0291 DSC_0287 DSC_0275DOKKUM – Op donderdagmiddag onthulde wethouder Pytsje de Graaf op het vernieuwde marktterrein in Dokkum een NFC-tag die een app activeert over de verdwenen Abdijtoren van Dokkum. Met deze Abdijtorenapp kunnen bezoekers het voormalige icoon van Dokkum opnieuw ontdekken en bewonderen. Wethouder De Graaf zal samen met initiatiefnemers Friso Booij van Musarium en directeur/conservator Ihno Dragt van Museum Dokkum de onthullingshandeling om 12.00 uur verrichten. Dit project kwam tot stand dankzij een bijdrage van de DDFK-gemeenten.

De  Abdijtoren en App

De Abdijtoren van Dokkum, een icoon welke eeuwenlang de Markt zijn thuis heeft genoemd. Tot ongeveer twee eeuwen geleden, toen dit trotse bouwwerk gesloopt werd. Als de tijd verstrijkt wordt de herinnering aan deze Dokkumer toren in ons collectief geheugen zwakker en zwakker. Een stuk historie welke zoals vele anderen langzamerhand op de achtergrond raakt totdat ze vergeten is.

Maar het tij is gekeerd voor de toren; niet langer zal hij enkel voortbestaan op een aantal schilderijen en schetsen, maar levensecht op de markt! De toren heeft zich een weg weten te banen in de 21e eeuw en is terug op de plaats waar hij zo’n lange tijd gestaan heeft. Door een samenwerking van Museum Dokkum en ‘Musarium’ (Friso Booij) is de toren vanaf nu voor iedereen te aanschouwen op de markt. Met behulp van Augmented Reality (AR) en GPS is er een digitale reconstructie van de toren bovenop de overblijfselen van de oude toren geplaatst. Dankzij technologie van nu kunnen we bezoekers een kijkje geven in het verleden, en preserveren we op een moderne manier een stukje van de historische waarde van de Dokkumer markt.

Achtergrond:

De abdijtorenapp is het resultaat van een samenwerking tussen Museum Dokkum en Friso Booij. Booij studeerde met dit project af als Master aan de HKU (hogeschool voor de kunsten in Utrecht). Tijdens zijn masterstudie onderzocht Booij de mogelijkheden van technologie in musea en de culturele sector. Interactie stond hier centraal.

Door de app zelf te downloaden wordt het voor gebruikers mogelijk om in eigen tijd een stuk stadshistorie te ervaren, buiten de muren van het museum. Zo verbreden we met dit project het doelgroep-spectrum van Museum Dokkum en hebben we de eerste stappen gezet in een ontwikkeling welke museale thema’s en verhalen naar de beoogde doelgroep brengt, ongeacht waar deze zich bevinden.

Door het plaatsen van een NFC-tag kunnen mensen ter plekke op de Markt de app downloaden en Dokkums verloren abdijtoren herontdekken.