Pinnen, ja graag. Ook in Dokkum

DOKKUM – Burgemeester Waanders van Dongeradeel heeft vanmiddag (28 augustus) haar portemonnee met contanten ingeleverd. Theo à Nijeholt, kantoordirecteur ABN AMRO Dokkum, (rechts op de foto) vergrendelde de kluis waarin de portemonnee voor een week is opgeborgen. Door niet langer met cash te betalen en uitsluitend gebruik te maken van haar pinpas vraagt de burgemeester samen burgemeesters in Nederland aandacht voor de onnodige hoeveelheid contant geld in winkels. De burgemeester startte zijn week zonder contanten op de dag dat de landelijke Pinnen, ja graag tour in Dokkum was.

Met de landelijke campagne Pinnen, ja graag wordt de sterke voorkeur van ondernemers en banken voor betalingen met pin, ook bij kleine bedragen, onder de aandacht gebracht. Allereerst ter bevordering van de veiligheid, minder contant geld maakt winkeliers minder aantrekkelijk als doelwit voor overvallen. Maar ook vanwege de snelheid en het gemak van pintransacties. De nieuwe pincampagne is een initiatief van Betaalvereniging Nederland, Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen, banken, koepelorganisaties, Maestro en V PAY.

Achtergrondinformatie

Onder andere burgemeester Annemarie Jorritsma van Almere, Onno Hoes van Maastricht, Ferd Crone van Leeuwarden en Ahmed Aboutaleb van Rotterdam hingen eerder al hun portemonnee aan de wilgen. Met deze gezamenlijke inzet willen zij laten zien dat ondernemers en banken juist blij zijn met pinbetalingen, bij grote én bij kleine bedragen. Naast de veiligheid, snelheid en gemak die een pinbetaling met zich meebrengt, is het voor winkeliers onder de streep goedkoper als klanten bij het afrekenen kiezen voor pin. Een gemiddelde pintransactie kost 21 cent en de verwerking van een contante betaling kost 24 cent.

De burgemeester startte haar week zonder contanten op de dag dat de Pinnen, ja graag-tour in winkelcentrum Dokkum was. Promotieteams hielpen ondernemers in Horst die dag met het verwijderen van oude stickers en bordjes en het plaatsen van het nieuwe Pinnen, ja graag-promotiemateriaal. Met het nieuwe promotiemateriaal kunnen ondernemers nog duidelijker laten zien dat ze de voorkeur geven aan pinbetalingen. Om de campagne ook onder de aandacht te brengen van het winkelend publiek werden er voor hen allerlei leuke activiteiten georganiseerd met muziek en spel en diverse prijzen en kleine cadeautjes.

Geef een reactie